top of page
Search

مسیح و مسیحیت در شعر فارسی


مقدمه :

" مسیح و مسیحیت در شعر فارسی " موضوعی بسیار گسترده است که تقریباً کل تاریخ ایران را با روابط خود با مسیحیت پوشش می دهد.

طبق کتاب اعمال رسولان ، هنگام شروع مسیحیت ، پارتیان و مادها حضور داشتند. تا قرن 2 مسیحیت در ایران به خوبی تثبیت شد. حدود 20 اسقف اعظم در حدود قرن 3 تأسیس شد و كلیسای ایران حتی مبلغین خود را به كشورهای دوردست از خاور دور مانند چین فرستاد.

پروفسور گرشمن ویرانه های یک صومعه باستانی متعلق به قرن های 2 و 3 را در جزایر خارگ کشف کرده و واقعیت وجود مسیحیان در آن منطقه را فاش می کند.

رابطه مسیحیت و ایران در طول تاریخ خود موضوعی جالب است و فراتر از این بحث است. کافی است بگوییم که به سختی دوره ای در تاریخ طولانی ایران وجود دارد که می توان گفت مسیحیت در آن زمان وجود نداشت. البته شاعران پارسی بیشتر اطلاعات خود درباره مسیحیت را از منابع قرآن و منابع مسلمان دریافت می کردند ، اما وجود مسیحیان در ایران نیز از این راه تأثیرگذار بود.

جمع آوری اشعار در مورد مسیح و مسیحیت از میان شاعران پارسی ، به ویژه برای مسیحیان پارسی بسیار مورد توجه است. یکی از پیشگامان این زمینه Revd است. نورمن شارپ ، عاشق شعر فارسی و هنر فارسی. حدود 50 سال پیش او یک گلچین کوچک به زبان فارسی به نام "گلچین ماسحی" تولید کرد. او در ترجمه برخی از اشعاری که می خواهم به آنها بگویم کمک شایانی به من کرد.

من موضوع را به سه بخش اصلی تقسیم کرده ام:

1- شاعران کلاسیک از فردوسی به بعد: شعر کلاسیک به خودی خود می تواند به دو گروه تقسیم شود:

مقاله کامل را در فایل pdf زیر مطالعه کنید:

مسیح در اشعار ایرانی
.pdf
Download PDF • 1.28MB

103 views0 comments
bottom of page